Polacy coraz chętniej korzystają z płatności bezgotówkowych podczas zakupów. Błyskawiczny rozwój technologii zmienia przyzwyczajenia konsumentów, co warto wykorzystać, by osiągnąć przewagę w prowadzonym biznesie. Bez terminala płatniczego się nie obejdzie. Jest to urządzenie niezbędne do sfinalizowania transakcji przy pomocy karty płatniczej, smartfona lub smartwatcha. Dlaczego warto kupić urządzenie?
Terminal płatniczy – dlaczego warto?
Chociaż jeszcze do niedawna były rzadkością, dziś można je spotkać praktycznie wszędzie. Terminale płatnicze, bo o nich mowa, są dostępne w sklepach, restauracjach i punktach usługowych. Bez względu na rodzaj prowadzonej działalności coraz częściej stają się koniecznością. Dlaczego? Wielu potencjalnych klientów, widząc szyld „płatność tylko gotówką”, rezygnuje z zakupów w danym miejscu i udaje się do konkurencji. Coraz rzadziej bowiem nosimy przy sobie gotówkę, a poszukiwania bankomatu często trwają tyle samo, co wybór innego sklepu czy usługodawcy.
Na braku terminala płatniczego przedsiębiorca może więc tak naprawdę tylko stracić. Co dzięki niemu zyskuje? Więcej klientów to jedno. Drugie natomiast to udrożnienie ruchu przy kasach. Do finalizacji transakcji wystarczy jedynie, by klient przyłożył kartę, telefon lub zegarek do terminala płatniczego, a w przypadku większych transakcji wpisał kod PIN. Koniec z liczeniem gotówki i wydawaniem reszty!
Terminal płatniczy zdecydowanie usprawnia więc obsługę klienta i sprawia, że kolejki do kas są mniejsze. Stanowi to zachętę do dokonywania zakupów w danym miejscu i przyczynia się do zwiększenia sprzedaży. Dla klientów nie bez znaczenia jest również wygoda, jaką zapewniają płatności bezgotówkowe. W ciągu kilku sekund, bo tyle trwa wyciągnięcie karty z portfela, przyłożenie jej do terminala płatniczego i połączenie z bankiem, mogą sfinalizować transakcję.
Terminal płatniczy – co jeszcze zyskuje przedsiębiorca?
Terminal płatniczy nie tylko przyspiesza obsługę klienta, ale również zmniejsza ryzyko popełnienia błędu przez kasjera. Nawet najlepszemu pracownikowi zdarzyć się może pomyłka. Niewłaściwie przeliczona gotówka lub źle wydana reszta to najczęściej pojawiające się nieprawidłowości. Ich występowanie można zdecydowanie ograniczyć, zapewniając klientom możliwość dokonywania płatności bezgotówkowych. Im mniejszy kontakt z gotówką, tym bowiem rzadsze prawdopodobieństwo popełnienia błędów.
Dodatkowo obsługa terminala jest na tyle prosta i intuicyjna, że kasjerzy nie potrzebują żadnego dodatkowego szkolenia. Wyświetlane komunikaty są jasne zarówno dla pracowników, jak i klientów odwiedzających placówkę.
Co więcej, najnowsze badania są jednoznaczne – płacąc przy pomocy karty, klienci wydają więcej pieniędzy podczas jednorazowych zakupów niż w przypadku płatności gotówką. Dysponują bowiem całą zawartością swojego konta, a nie jedynie odliczoną kwotą. Mogą więc kupić więcej produktów lub skorzystać z dodatkowych usług. Dla przedsiębiorcy oznacza to czysty zysk.
Terminal płatniczy – koszt
Chociaż posiadanie terminala płatniczego przynosi przedsiębiorcom korzyści, wielu z nich wciąż stawia wyłącznie na płatności gotówkowe. Powodem takiej decyzji często bywają koszty związane z zakupem lub dzierżawą urządzenia. Jak to wygląda w praktyce?
Na koszt opłat związanych z udostępnianiem przez placówkę możliwości dokonywania płatności bezgotówkowych wpływ ma wiele czynników, w tym:
- rodzaj sprzętu,
- forma korzystania z niego (zakup lub wynajem),
- wysokości prowizji od transakcji,
- abonament za użytkowanie sprzętu,
- stawki operatora,
- koszty aktywacji i instalacji sprzętu.
Trudno więc jednoznacznie określić koszt terminala płatniczego. Każdy przypadek należy więc rozpatrywać indywidualnie. Nie zawsze bowiem zakup lub dzierżawa będzie dla przedsiębiorcy opłacalnym przedsięwzięciem.
Żeby ograniczyć koszty instalacji sprzętu, można przystąpić do Programu Polska Bezgotówkowa. To ciekawa opcja zwłaszcza dla małych i średnich firm. Przystępując do programu, mogą one przez 12 miesięcy korzystać z darmowego terminala płatniczego.
Źródło: CentrumKas